FUNGSI JABATAN
Jabatan housekeeping adalah jabatan yang akan membersihkan keseluruhakan kawasan awam yang ada di dalam hotel. Mereka akan menyapu, memop, mengelap kaca kawasan seperti restoran, lobi, pejabat dan selainnya.
Setiap staff akan dibagi tugasan masing-masing samada room attandent ataupun public area. Room attandent akan membersihkan pada bahagian bilik samada bilik itu check out room atau pun make up room.
Pihak housekeeping bertanggungjawab dalam menjaga harta benda tetamu yang tertinggal semasa mereka menginap. Dalam jabatan housekeeping terdapat satu ruang khas yang disediakan untuk barang-barang tetamu yang tertinggal dinamakan sebagai stor lost and found item. Barang tersebut akan dijaga sehingga tetamu tersebut mengambil semula, setiap barang mempunyai tempohnya tersendiri.
Jabatan housekeeping juga mengurus pengasingan linen kotor dan bersih. Setiap hari akan ada sorting yang dilakukan, segala linen-linen kotor akan di ambil oleh perkhidmatan OG Laundry untuk proses pembersihan.
No comments:
Post a Comment